Recensie: 'Forever Forever' - Oekraïense jongeren met de gebruikelijke puberproblemen

maandag, 30 september 2024 om 8:00
forever forever st 1 jpg sd high lena chekhaovska
Na het begin van de speciale operatie in Oekraïne in maart 2022 verschenen snel achter elkaar twee Oekraïense films: Reflection, een bijzonder en bizar cinematografisch kunstwerk, en Donbass, een film die de kijker doet twijfelen of het een ongeloofwaardige parodie of een realistische overdrijving van de gebeurtenissen in Oost-Oekraïne in 2018 is.
Na deze twee films volgde een lange periode van stilte, totdat eind 2023 de weinig bezochte maar kwalitatief goede film Dovbush verscheen, gevolgd door de hilarische komedie Big Picnic, die bewees dat Oekraïners ondanks alles hun gevoel voor humor behouden. Eerder dit jaar werden we verrast door het zoetsappige en vermakelijke The Taste of Freedom, en binnenkort zal de film Forever Forever in de Nederlandse bioscopen draaien.
Forever Forever is een tienerfilm die draait om Tonia, een meisje dat van het centrum van Kyiv naar een buitenwijk verhuist nadat ze is verkracht door een jongen genaamd Pasha, in de buurt van haar oude school. Op haar nieuwe school probeert ze haar leven opnieuw op te bouwen door weer te gaan zwemmen, nieuwe vrienden te maken en feest te vieren. Het verhaal, dat weinig origineel is, draait om de gebruikelijke puberproblemen, maar wordt enigszins ondersteund door afwisselend mysterieuze en opzwepende muziek die de sfeer probeert te verhogen.
De film bevat enkele scènes die zijn gefilmd met een homevideo-camera, maar deze voegen weinig toe aan de sfeer van het verhaal en lijken meer een gimmick dan een echte bijdrage. Gedurende anderhalf uur volgen we Tonia en haar nieuwe schoolvrienden, de broers Zhurik en Sania, in Kyiv in 1998. Zoals gebruikelijk in tienerfilms rebelleren ze door harde muziek te draaien en rivaliseren ze om de liefde van Tonia.
Op school leidt het puberale gedrag van de broers en Tonia tot heftige, korte vechtpartijen, met als dieptepunt een poging tot verkrachting nadat een van Tonia’s klasgenoten een dader heeft verraden aan de lerares en de jongens wraak willen nemen. Na deze poging viert Dzhura, een klasgenoot van Tonia, zijn verjaardag, waarbij drugs worden gebruikt en plagerijtjes tussen de broers plaatsvinden, maar deze scènes maken weinig indruk.
Zhurik, die verliefd is op Tonia, blijft haar benaderen met seksuele avances, maar Tonia weet niet goed wat ze ermee aan moet, aangezien ze ook gevoelens heeft voor Zhurik’s broer Sania. Deze driehoeksverhouding zorgt voor verwarring bij Tonia. De volgende dag haalt Dzhura Zhurik en enkele vrienden op om Pasha, Tonia’s verkrachter van haar oude school, in elkaar te slaan op een veld. De politie grijpt echter hard in, waardoor Zhurik wordt opgepakt en de liefde tussen Sania en Tonia kan opbloeien. Tonia sluit haar verleden af, maar blijft angstig voor haar nieuwe toekomst.
★★☆☆☆
Forever Forever draait vanaf 3 oktober in de Nederlandse bioscoopzalen, bekijk hieronder de trailer.