Recensie: "Extraction 2" door Sid Lukkassen - "Een Imposant Knalfestijn"

dinsdag, 04 juli 2023 om 14:54
koid64quzbzsrznsa9ghgiehmfq scaled
In "Extraction 2" is commando Tyler Rake, gespeeld door Chris Hemmingworth, van een brug gevallen en dood gewaand. Zijn compagnon weet hem echter op te lappen. Na een kort verblijf in een pittoresk blokhutje tussen besneeuwde bergen, duikt er iemand op die een nieuwe missie aanbiedt. Dit keer zal Rake afreizen naar Georgië, om het gezin van een gangster uit de gevangenis te halen.
Over het verhaal van deze film valt wat te zeggen. Enerzijds is het een familie queeste: de ex-vrouw van de commando is de zuster van de vrouw van de maffiabaas met wie hij het aan de stok krijgt. Hij moet dus zijn eigen familie bevrijden. Maar tegelijk zijn er hogere autoriteiten betrokken die Rake voortdurend bijstaan met versterkingen en voertuigen om mee te ontsnappen. Het is niet helemaal duidelijk hoe deze plotlijnen elkaar raken. Als het puur een familieding is, hoe komt hij dan aan zulk groot materiaal? Anderzijds is de familie plotlijn nodig om de kijker ‘emotionally invested’ te houden.
okjfnkvfshj1h4dncca6lldo2tl 1140x570
Still 'Extraction 2' via TMDB

Ongeloofwaardige reeks confrontaties

Extraction 2 is opgebouwd uit drie confrontaties. De ontsnapping uit de gevangenis en bijbehorende treinrit, daarna een knalfestijn op hoge gebouwen in Oostenrijk en tot slot de laatste confrontatie in een schuur. De film zou sterker zijn geweest als het beperkt was gebleven tot twee confrontaties, want het steeds maar weer ontsnappen, ondanks alle verwondingen, en elkaar weer opzoeken, wordt wat ongeloofwaardig. Bovendien heeft de film deze uitgesponnen verhaallijnen beslist niet nodig, want de kracht zit juist in de intensieve en gecondenseerde actie. Als hij korter en compacter was geweest, zou de film nóg beter zijn.
koid64quzbzsrznsa9ghgiehmfq 1140x570
Still 'Extraction 2' via TMDB

Bikkelharde en spectaculaire actie

Ik heb al honderden actiefilms gezien maar deze weet toch nieuwe elementen te brengen. Zoals een scene die doet denken aan old school ononderbroken Russisch filmwerk, maar dan met onder meer het afweren van een molotov cocktail met een ME schild en een handgranaat die in een horde vechtende gevangenen en ordetroepen tot ontploffing wordt gebracht. Ook worden helikopters met machinegeweren uit de lucht geschoten. Daarbij zal de kritische kijker opmerken dat dit de helden wél lukt, maar de slechterik niet. Enfin, dit is geen film die je moet kijken voor geloofwaardigheid. Ook niet voor het verhaal overigens. Verwacht bikkelharde en spectaculaire actie. "Extraction 2" krijgt als eindbeoordeling een 7,8.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram! Sid Lukkassen kunt u steunen via BackMe! en zijn Telegram-kanaal.