Recensie: "Bird Box Barcelona" - Een onbeantwoorde vragenparade met gebrek aan identiteit

vrijdag, 14 juli 2023 om 13:49
6kg8tabh3z7mhzrdsoqdavswyzk scaled
Toen de trailer van Bird Box Barcelona werd aangekondigd, groeide mijn enthousiasme voor deze spin-off van de film "Bird Box" uit 2018 met Sandra Bullock. De originele film werd redelijk goed ontvangen, dus een spin-off leek dan ook in eerste instantie geen slecht idee. Zonder de eerste film te hebben gezien, besloot ik toch de spin-off te bekijken. Helaas resulteerde dit in verwarring over het verhaal, waardoor ik uiteindelijk niet kon ontkomen aan het kijken van de film met Sandra Bullock in de hoop antwoorden te vinden op vragen die in de spin-0ff niet volledig werden beantwoord.
7tu0bqi8tw2brob5vfyujvtwma0 1140x570
Still 'Bird Box Barcelona' via TMDB

Barcelona

Laten we beginnen met het feit dat de spin-off een gedurfde keuze maakt door zich af te spelen in Europa. Netflix heeft al een tijdje Spaanstalige content en het is dan ook niet verrassend dat de film zich afspeelt in Barcelona. Hoewel de film grotendeels in het Spaans is, sprak dit me persoonlijk minder aan. Aangezien ik geen Spaans spreek, moest ik een groot deel van mijn aandacht besteden aan het lezen van de ondertiteling.

Afwezigheid van duistere entiteiten zorgt voor verwarring

De film draait om Sebastián, die achtervolgd wordt door een visioen van zijn overleden dochter. Net als in de eerste film bedekken mensen hun ogen om niet vatbaar te zijn voor... ja, voor wat eigenlijk? De duistere entiteiten uit de eerste film lijken, voor zover ik heb begrepen, afwezig te zijn in Bird Box Barcelona. Het lijkt iets totaal anders te zijn, wat juist voor nog meer verwarring zorgt. Is het gewoon een "stem in de wind"? De film is mede daardoor op geen enkel moment echt eng te noemen, in tegenstelling tot de eerste film die daar wel in slaagde.
8psuhwxggdj25ndho3ybzac645o 1140x570
Still 'Bird Box Barcelona' via TMDB
Een element dat nieuw lijkt te zijn in de spin-off is de gouden gloed die het lichaam verlaat van degenen die zelfmoord plegen. Dit voegt een laag diepte toe aan het universum van Bird Box, maar roept tegelijkertijd vragen op die onbeantwoord blijven. Het is alsof de film probeert iets uit te leggen wat eigenlijk niet uitgelegd had moeten worden.

Solide cast en visueel indrukwekkend

De cast levert solide acteerwerk en de visuele presentatie van de film is indrukwekkend. Echter, het universum van de spin-off lijkt te worstelen met een duidelijke identiteit en boodschap. Dit gebrek aan helderheid maakt de film verwarrend en resulteert in een standaard verhaal waarin personages van punt A naar punt B reizen en onderweg obstakels tegenkomen. Niet bepaald vernieuwend. Been there, done that.
o3f1jirpiotzhyi5cnde7vswfwh 1140x570
Still 'Bird Box Barcelona' via TMDB

Na mijn pogingen om meer inzicht te krijgen door YouTube-video's en artikelen over het originele werk waarop de film is gebaseerd te raadplegen, bleef ik met meer vragen dan antwoorden achter. Dit gebrek aan verklaringen en duidelijkheid verzwakt de basis van de film. Misschien is het concept gewoon te complex voor mij om te begrijpen. Ik hoor het graag als iemand duidelijkheid kan verschaffen. Tot die tijd beschouw ik Bird Box Barcelona gewoon als weer een van de vele apocalyptische films die niets nieuws brengt. Mijn eindbeoordeling voor Bird Box Barcelona is een 5,7.