Recensie: 'Aquaman and the Lost Kingdom' - Jason Momoa verzuipt in een zee van teleurstellingen

zaterdag, 23 december 2023 om 15:26
ndolbak2uesgmzafvqwpxunafmv scaled
Aquaman and the Lost Kingdom, de nieuwe superheldenfilm van DC Studios, geregisseerd door James Wan met een scenario geschreven door David Leslie Johnson-McGoldrick, is de sequel op Aquaman uit 2018 en markeert de 15e en laatste film in het DC Extended Universe (DCEU). De franchise krijgt een broodnodige herstart, en de laatste Aquaman-film bevestigt de noodzaak hiervan.
Wan wilde niet overhaast een vervolg maken maar stemde in januari 2019 in met het toezicht op de ontwikkeling ervan. Johnson-McGoldrick tekende een maand later om terug te keren als scenarioschrijver, en Wan keerde bevestigd terug als regisseur in augustus 2020. Hij zei dat de film zou voortbouwen op de wereld van Aquaman en kondigde de titel van de sequel aan in juni 2021. De opnames begonnen eind die maand en werden in januari 2022 afgerond.
jxjxmcvoeuxzym3vfnjqdw4ifo6 1140x570
Still 'Aquaman and the Lost Kingdom' via TMDB
De film bevat een ensemblecast met onder andere Patrick Wilson, Yahya Abdul-Mateen II, Randall Park, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Martin Short, Nicole Kidman en natuurlijk Amber Heard. In de film moet Arthur samenwerken met zijn halfbroer Orm (Wilson) om te voorkomen dat Black Manta (Abdul-Mateen II) zijn familie doodt en de vervloekte Black Trident gebruikt om de aarde op te warmen terwijl hij op zoek is naar het verloren zevende koninkrijk van de zeeën.
De terugkeer van Black Manta brengt een krachtige dosis sociopathische woede en een vastberadenheid om Aquaman te vernietigen, hoewel sommige dialogen tenenkrommend slecht geschreven zijn. Terwijl de film persoonlijke conflicten van Aquaman belicht, zoals zijn worstelingen met kwesties rond vaderschap en het beschermen van zijn vrouw, voegt het ook een broodnodig element van conflict toe aan het verhaal door de duistere, zij het ietwat idiote, motieven van Black Manta.
Zo wordt hij gestuurd door een spookachtige monarch die streeft naar wereldwijde dominantie door het verbranden van fossiele brandstoffen, of iets dergelijks. We hebben het in iedergeval niet helemaal begrepen en het is duidelijk dat het plot kant noch wal raakt.
h2ylvigzszyj7t54svr4ot7cb2f 1140x570
Aquaman and the Lost Kingdom heeft kritiek ontvangen vanwege het gebrek aan diepgang en het overmatig gebruik van clichématige sets, en hierin kunnen we ons helaas volledig vinden. Hoewel de CGI en sommige shots er fenomenaal uitzien, is dit verreweg het enige positieve punt aan de film te noemen. De interacties tussen Aquaman en Orm komen soms afgezaagd over, waarbij Jason Momoa's vertolking van Aquaman een onhandige balans probeert te vinden tussen zijn stoere, gespierde imago en zijn pogingen om komisch te zijn. Deze dubbelzinnigheid is ongeloofwaardig en wekt enige irritatie op. Deze film bevestigt: we zijn erg Momoa-moe.
Hoewel de carrière van Amber Heard door de hele hype rondom haar Hollywood-rechtszaak met Johnny Depp, waarbij mensen bij voorbaat al een hekel hebben aan de actrice, aan lager wal is geraakt, weet Heard in de film een degelijke acteerprestatie neer te zetten. Alles wat de actrice maakt lijkt te worden review-bombed door 'haters' die na de rechtszaak een hekel hebben gekregen aan de actrice. Haar laatste film In the Fire, wat gewoon een prima film is, moet het op het moment van schrijven doen met een IMDb-score van 2,8.
boiep9b1pqwhegw2ah7d8ipexdp 1140x570
Still 'Aquaman' via TMDB
Het feit dat Aquaman: The Lost Kingdom een bijzonder slechte film is, valt in ieder geval niets te verwijten aan Amber Heard. Het is vooral Momoa, het slecht geschreven script, de tenenkrommende dialogen en de veelal generieke sets die ervoor zorgen dat de film niet de beloofde bioscoopkraker van december zal worden. Wat ons betreft kun je deze pijnlijke aftocht van het DCEU dus gewoon aan je voorbij laten gaan. Het zal vast niet lang duren voordat de film op een streamingdienst verschijnt.